Online & Mobile banking

Hello bank!-app

  • Welke kaart gebruik ik met de kaartlezer?
    Je hebt je debetkaart nodig om een nieuw profiel aan te maken of om verrichtingen met een kaartlezer te bevestigen. Heb je verschillende debetkaarten? Gebruik altijd de kaart waarmee je je profiel hebt aangemaakt bij je eerste aanmelding op de Hello bank!-app. Opgelet: je kunt je niet aanmelden met een kredietkaart.
  • Hoe maak ik een nieuw profiel aan in de Hello bank!-app?
    1. Download de app in de App Store of op Google Play.
    2. Open de Hello bank!-app en druk op 'Aanmelden'.
    3. Voer je klantnummer en kaartnummer in.
    4. Bevestig via een M1-handtekening met je kaart en kaartlezer.
    5. Voer je telefoonnummer in en druk op 'Een sms ontvangen'. Je ontvangt dan een activatiecode per sms die je op het volgende scherm moet ingeven.
    6. Kies daarna je vijfcijferige Easy Banking-code en voer deze een tweede keer in om hem te bevestigen.
    7. Je kunt dan kiezen om de aanmelding al dan niet met vingerafdruk of gezichtsherkenning te activeren.
    8. Bevestig tot slot deze keuze met je vijfcijferige Easy Banking-code.
  • Hoe meld ik me aan in de Hello bank!-app?
    Je kunt je op twee manieren aanmelden:
    • ofwel door je vijfcijferige Easy Banking-code in te voeren;
    • ofwel met je vingerafdruk of gezichtsherkenning als je die functies op je smartphone hebt.

Easy Cashback

  • Kan ik Easy Cashback combineren met andere aanbiedingen in de winkel?
    De Easy Cashback-aanbiedingen verschillen van de acties die je in winkels ziet. Je kan ze dus combineren.
  • Hoe volg ik de status van een cashback op?
    Je kan de status van je cashback volgen in de rubriek Historiek in je Hello bank! app. Een cashback kan verschillende statussen hebben: In behandeling, Gevalideerd, Geannuleerd.

    Een cashback is ’in behandeling‘ wanneer de handelaar die nog moet valideren. De handelaar verifieert of aan alle voorwaarden van de cashback voldaan werd en of de herroepingstermijn van je aankoop is verstreken. Een cashback kan maximaal 45 dagen in behandeling blijven voordat hij gevalideerd wordt.
  • Wat zijn de voorwaarden om Easy Cashback te activeren?
    • Je kan Easy Cashback pas activeren nadat je toestemming hebt gegeven om je gegevens te delen met PayLead (onze externe partner voor Easy Cashback). Je kan ook toestemming geven voor een rekening waarop je volmacht hebt.
    • Easy Cashback is enkel beschikbaar na een aankoop met je Bancontact - Visa Debit debetkaart. Je kan ook betalen met Apple Pay, Google Pay, Fitbit Pay en Garmin Pay gekoppeld aan je debetkaart. Of betaal via Europese domiciliëring (bijvoorbeeld: voor nutsvoorzieningen of voor een telefoonabonnement).
    • Deze dienst is beschikbaar voor al onze individuele klanten. Professionele rekeningen komen niet in aanmerking voor Easy Cashback.

    Registreer je voor Easy Cashback om al je in aanmerking komende rekeningen (al je Hello bank! zichtrekeningen of BNP Paribas Fortis packs voor individuele klanten die op je naam staan of je gezamenlijke rekeningen waarvan je de houder bent) automatisch aan de dienst toe te voegen.

Budgetanalyse

  • Worden mijn gegevens die door de budgetanalyse verwerkt worden, op een veilige manier behandeld?

    Zeer zeker. De bescherming van uw gegevens is heel belangrijk voor ons. Onze procedures garanderen de veiligheid van uw persoonlijke en bancaire gegevens. De bank gebruikt uw gegevens enkel voor de analyse van uw budget. U bent de enige die daar toegang toe heeft in Hello bank! app.
  • Wat tonen de inzichten in mijn budgetanalyse voor de vorige maand?
    Momenteel geven de inzichten voor de vorige maand aan:
    1. waar u het vaakst geld hebt uitgegeven (de meest frequente betalingen);
    2. wat uw grootste uitgave was (het hoogste bedrag).

    Die gegevens zijn gebaseerd op uw verrichtingen van de maand voordien. Een voorbeeld: in april 2022 verwijzen de gegevens naar de maand maart van dat jaar.

  • Voor bepaalde periodes zijn de balken van de grafiek van mijn budgetanalyse leeg. Is dat normaal?

    Als er lege balken zijn, kan dat drie dingen betekenen:

    1. U hebt niets uitgegeven in de geselecteerde periode.
    2. De datum waarvoor u uw uitgaven wilt bekijken, situeert zich in de toekomst. De uitgaven met een toekomstige uitvoeringsdatum verschijnen niet in het overzicht.
    3. De datum waarvoor u uw uitgaven wilt zien, situeert zich voor de start van uw budgetanalyse.*

Een rekening van een andere bank toevoegen

  • Wat betekent het aggregeren van rekeningen van andere banken?
    Het aggregeren van rekeningen is de mogelijkheid om aan je rekeningen die zichtbaar zijn in de Hello bank!-app een of meer andere zicht- of spaarrekeningen toe te voegen die jij aanhoudt bij een andere bank (KBC, Belfius en ING) en waarvan jij ook de enige houder bent.

    Zo kun je gemakkelijk het saldo, de laatste verrichtingen en andere informatie over die rekeningen raadplegen. En zo heb je dan ook in de Hello bank!-app een totaaloverzicht van de uitgaven en inkomsten op al je rekeningen.

    Telkens als je een rekening van een andere bank toevoegt in de Hello bank!-app, gebruik je de ondertekeningsmiddelen van de bank waar de rekeningen worden aangehouden (kaartlezer en kaart van die bank en bijbehorende pincode).

    De gegevens die we zo verzamelen, dienen alleen voor die diensten.

    Je kunt die rekeningen op elk moment aan de Hello bank!-app toevoegen of eruit verwijderen.
  • Kan ik al mijn rekeningen toevoegen in de Hello bank!-app?
    Ja, je kunt in de Hello bank!-app zoveel rekeningen toevoegen als je wenst, op voorwaarde dat ze worden aangehouden bij de andere banken vermeld in de vraag 'Wat betekent het aggregeren van rekeningen?'.

    Deze dienst is wel enkel beschikbaar voor privérekeningen (en dus niet voor een professionele rekening) waarvan jij de enige houder bent.
  • Hoe verwijder ik een van mijn rekeningen van een andere bank uit de Hello bank!-app?
    Deze functie is momenteel niet meer beschikbaar, maar binnenkort weer wel. Als dat het geval zal zijn, moet je de volgende stappen uitvoeren:
    1. ga naar 'Meer';
    2. druk op 'Instellingen';
    3. druk op 'Rekeningen bij andere banken';
    4. druk op de te verwijderen rekening;
    5. druk op 'De rekening verwijderen';
    6. de rekening wordt verwijderd uit de Hello bank!-app.

Hello bank! web

  • Ik vind de Hello bank! web niet meer terug, waarom?
    Hello bank! web heeft plaats gemaakt voor Easy Banking Web, de beveiligde bankomgeving van de BNP Paribas Fortis website. Wanneer je je aanmeldt via de Hello bank! website word je doorgestuurd naar Easy Banking Web. Wat er precies verandert? Amper iets. Behalve dan dat je voortaan geniet van nog meer functionaliteiten! Je meldt je aan, voert overschrijvingen uit, geeft doorlopende betalingsopdrachten in en volgt je rekeningen op, net zoals je gewoon bent.

Easy Banking Web

  • Wat zijn de limietbedragen voor mijn overschrijvingen op Easy Banking Web?

    Het bedrag van de overschrijvingen is standaard vastgelegd op 25.000 euro per dag en per (mede)houder of gevolmachtigde van een of meer rekeningen, ongeacht het aantal rekeningen. Die limiet is niet van toepassing op overschrijvingen tussen jouw eigen rekeningen, want daar staat geen limiet op.

    Je kunt zelf je tijdelijke of permanente limieten bepalen tussen 0 euro en de maximumlimiet van 300.000 euro per dag.

    Beslis je het limietbedrag te verlagen, dan is je nieuwe limiet meteen van toepassing.

    Beslis je het limietbedrag te verhogen, dan moet je je aanvraag bevestigen met itsme® of je kaartlezer. Om veiligheidsredenen behoudt de bank zich het recht voor om de nieuwe limiet pas na een bepaalde termijn te laten ingaan.

    Tip: een lagere daglimiet kan ook een extra veiligheidsmaatregel zijn bij phishing.

    Opgelet: wijzig je limiet nooit op verzoek van iemand anders. Hello bank! zal je nooit vragen om je limiet te wijzigen.
  • Hoe blokkeer of deblokkeer ik een domiciliëring op Easy Banking Web?
    1. Meld je aan met je kaartlezer of via de itsme-app.
    2. Klik op de tab 'Betalingen' en kies 'Mijn domiciliëringen'.
    3. Klik in de 'Lijst van mijn mandaten' op het menu rechts van de naam van de vennootschap in kwestie.
    4. Kies 'blokkeren/deblokkeren' en bevestig je keuze door een M2-handtekening in te voeren.
  • De batterij van mijn kaartlezer is leeg en/of ik heb een nieuwe kaartlezer nodig. Hoe vraag ik dit aan?

    Indien je een nieuwe kaartlezer nodig hebt, kan je deze aanvragen via een van volgende manieren:

    • Meld je aan met het klantennummer en kaartnummer van je Hello bank! debetkaart op deze webpagina van Easy Banking Web of klik op “Ik ben klant: aanvragen zonder aanmelden”.
    • Bel naar het Hello Team op 02 433 41 41 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur) en zij helpen je verder.
  • Ik kan itsme niet gebruiken. Hoe hef ik deze beperking op?
    Je bent bij Hello bank! gekomen door je aanvraag online in te vullen? Om veiligheidsredenen moet je vooraf persoonlijk contact opnemen met ons team om itsme te activeren. Bel dus naar 02 433 41 41 om een afspraak te maken in een BNP Paribas Fortis-kantoor.

    Tijdens dit bezoek aan het kantoor kun je trouwens ook andere diensten activeren, zoals:
    • cash storten op je zichtrekening via de automaten in de BNP Paribas Fortis-kantoren of via een CASH-punt;
    • overschrijvingen doen naar een bankrekening buiten de eurozone;
    • de limiet van je debet- of kredietkaart wijzigen.
  • Hoe meld ik me de eerste keer aan met itsme op Easy Banking Web?
    1. Ga naar Easy Banking Web, vul je gegevens in en selecteer ‘Aanmelden met itsme’.
    2. Geef je gsm-nummer in.
    3. Onderteken digitaal met je kaartlezer.
    4. Aanvaard de algemene voorwaarden en bevestig met een M2-handtekening die je ontvangt via je kaartlezer.
    Je meldt je voortaan eenvoudig aan op je Hello bank! rekeningen via Easy Banking Web met de itsme applicatie. Werkt deze functionaliteit niet bij jou? Ontdek hier hoe je dit activeert.
  • Kan iedereen itsme gebruiken?
    Om een digitale itsme-identiteit aan te maken en de diensten ervan te gebruiken, moet je:
    • ouder zijn dan 18 jaar;
    • over een geldige Belgische eID (elektronische identiteitskaart) beschikken;
    • beschikken over een Belgische simkaart en een gsm.