Samen gaan we voor veilig online bankieren

Jouw online veiligheid

Veilig online en mobiel bankieren? Daar zetten we bij Hello bank! keihard op in. Online veiligheid is voor ons een absolute prioriteit. We helpen je dan ook om je bankverrichtingen zo goed mogelijk te beschermen.

 

Praktische tips en handige weetjes

Hou je toestel up-to-date

Is er een update beschikbaar voor het besturingssysteem van je mobiel toestel of computer (iOS, Android, Windows)? Installeer die dan meteen. Zo zorg je er niet alleen voor dat je de laatste nieuwe features hebt, je toestel is nog beter beschermd dankzij de meest recente anti-virusupdates.

Mobiele data of wifi?

Gratis wifi in de supermarkt of in het treinstation: te mooi om waar te zijn? Voor je bankzaken vertrouw je toch maar beter op een veilige internetverbinding. Want wil je echt dat ongewenste ‘gasten’ alles meevolgen wat je doet? Ben je niet zeker over de veiligheid van de wifi, maar wil je toch dringend iets online opzoeken? Gebruik dan voor de zekerheid je mobiele data.

Je smartphone is een goudmijn

Je smartphone heb je altijd bij je en bevat een schat aan informatie: foto’s, berichten, accounts, enz. Zorg ervoor dat die informatie veilig is door je toestel te beschermen met een toegangscode, je vingerafdruk of gezichtsherkenning.

Voeg je de vingerafdruk of het gezicht van je vriend(in) toe aan je toestel? Hou er rekening mee dat hij of zij ook toegang heeft tot alle applicaties waarop je inlogt via die manier.

Veilig bankieren via de app

Gebruik je onze app nog niet?

Download de app voor iOS en Android enkel via de officiële appstores. Zo ben je zeker dat je bankiert in alle veiligheid.


Hoe werkt onze kaartlezer?

  • De functie
    om je aan te melden.
  • De functie
    om een verrichting of contract digitaal te ondertekenen (bijvoorbeeld wanneer je intekent op een nieuwe dienst).
  • De toets
    om een foutje te verbeteren.
  • De toets
    om de ingevoerde waarden te bevestigen.
  • Met de toets
    kan je het batterijniveau controleren. Heb je nog maar 5% batterij, bel dan het Hello Team om een nieuwe kaartlezer aan te vragen.

 

Jouw online veiligheid, onze zorg

Veilig online met deze handige tips

  • Deel nooit vertrouwelijke gegevens
    De bank of eender welke officiële instantie (politie, overheid of openbare dienst) zal je nooit vragen om je pincode, CVV-code, itsme-code, M1- of M2-handtekening en/of je Easy Banking-code mondeling of via een bericht door te geven.
  • Twijfel je? Sluit je sessie meteen af of haak gewoon in
    Wordt je gevraagd om een extra M2-handtekening of bevestiging via itsme? Moet je een specifiek programma downloaden waarmee iemand je computer kan overnemen? Of vermoed je gewoon dat het programma niet reageert zoals het moet? Contacteer het Hello Team op het nummer 02 433 41 41 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur).
  • Reageer nooit via het telefoonnummer of e-mailadres van een verdacht bericht
    Ga zelf online op zoek naar de contactgegevens van je bank (of de dienst waarover het gaat).
  • Maak je codes en wachtwoorden niet (te) voorspelbaar
    Hoe langer en ongewoner je wachtwoord, hoe moeilijker het te kraken is!
    Enkele tips:

    • Mix hoofletters met kleine letters, cijfers en speciale tekens
    • Maak je wachtwoord lang genoeg. Kies bijvoorbeeld voor een zin of een onbestaand woord.
    • Gebruik niets dat aan jou gelinkt kan worden (je verjaardag, een naam van iemand uit je familie, enz.).
    • Vermijd om naast elkaar liggende toetsen te gebruiken. Een wachtwoord als ‘azerty’ of ‘12345’ is net iets té gemakkelijk te kraken.
    • Probeer overal een ander wachtwoord te gebruiken. Zo vermijd je dat, als één wachtwoord gekend is, iemand met slechte bedoelingen tot alles toegang heeft.
  • Let op wat je online deelt
    Maak het mensen met slechte bedoelingen niet te gemakkelijk om je persoonlijke info te gebruiken om jou een gepersonaliseerd phishing bericht te sturen.
  • Bescherm je bankkaarten
    Via de Hello bank! app pas je eenvoudig de instellingen van je bankkaarten aan voor extra bescherming. Zo kan je per bankkaart limieten instellen, opties aan- of uitzetten voor bijvoorbeeld online betalingen, contactloos betalen en/of betalen buiten Europa. Benieuwd hoe? Dit artikel helpt je verder!

Slachtoffer van phishing of fraude?

Ontving je een verdacht bericht met het logo van Hello bank! of BNP Paribas Fortis? Beantwoord het bericht niet en klik zeker niet op de link! Stuur de e-mail, een screenshot van de sms, enz. naar phishing@bnpparibasfortis.com.

Denk je dat je vertrouwelijke gegevens hebt gedeeld?

  • Check je meest recente verrichtingen op verdachte transacties.
  • Contacteer het Hello Team op het nummer 02 433 41 41 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur).
  • Buiten de openingsuren van het Hello Team kan je terecht op het nummer 02 433 43 80 (enkel bij vermoeden van fraude).
  • Bel onmiddellijk naar Card Stop op 078 170 170 om al je bankkaarten te blokkeren of blokkeer je debetkaart(en) via de Hello bank! app.
  • Doe binnen 24 uur aangifte bij de politie en bezorg een kopie van het verhoorblad aan het Hello Team.
  • Check op welke toestellen je bankapp geïnstalleerd is via Easy Banking Web (Instellingen > Toegang tot onze apps) of via je Hello bank! app (Instellingen > Beveiliging > Toestellen met onze apps). Verwijder de toestellen die verdacht lijken of die je niet kent.

 

info-spot_214x214_transparent

Meer info?

Wat is phishing precies, hoe herken je het en wat kan je doen om jezelf ertegen te beschermen? Klik hier voor meer info.