Overstappen naar elektrisch rijden, dat doe je niet in één-twee-drie. Ontdek hier het antwoord op al je vragen.
Europa zet in op 100% elektrisch rijden tegen 2035. Een 100% elektrische auto heeft geen verbrandingsmotor en stoot dus geen CO2 uit. Vanaf 2035 mogen wagens met een verbrandingsmotor – waaronder ook hybride auto’s – niet meer verkocht worden in de hele Europese Unie. En vanaf 2030 laten tal van Europese steden dieselvoertuigen niet meer toe.
Maar overstappen naar elektrisch rijden brengt voor velen heel wat vragen met zich mee. Wat kost dat eigenlijk, een elektrische auto? Wat met het rijbereik? Kies ik voor een laadpaal thuis of zijn er voldoende oplaadpunten in mijn buurt of op het werk? Ontdek het antwoord hier.
Een elektrische auto is doorgaans duurder in aankoop dan een ‘klassieke’ auto. Maar als je naar de gemiddelde maandelijkse kost van beide kijkt, is die van een elektrische auto niet altijd hoger dan van een wagen met een verbrandingsmotor:
Een elektrische auto moet je regelmatig opladen en het is niet altijd evident om een parkeerplaats te vinden in de nabijheid van een laadpunt. Bovendien is het netwerk van laadstations in ons land nog relatief onderontwikkeld, vooral buiten de steden. Een laadpaal thuis is dan ook ideaal.
De belastingvermindering voor wie thuis een elektrische laadpaal laat installeren, werd op 1 september 2024 afgeschaft. Zelfstandigen kunnen dan weer 100% van het belastingbedrag aftrekken tot 2029. Kmo’s kunnen rekenen op de gewone investeringsaftrek van 8%.
Wist je dat je de kosten van een laadpaal mee kan opnemen in de lening op afbetaling voor een nieuwe elektrische auto¹ als je de laadpaal samen met de wagen aankoopt? Bestel je de laadpaal pas later, dan is een lening op afbetaling¹ voor zachte mobiliteit een mogelijkheid.
Het rijbereik van een elektrische auto is doorgaans beperkt, maar blijft toenemen bij de nieuwste modellen. Zo hebben de krachtigste wagens een bereik van ruim 700 kilometer. Ook de laadsnelheid hangt af van het model en het type laadpaal en ligt tussen 20 minuten (snellader) en 5 à 10 uur (gewoon stopcontact). Maar alles bij elkaar blijken die ongemakken nog wel mee te vallen. Een bevraging bij 2.000 Belgen* toont aan dat de meerderheid van de chauffeurs die elektrisch rijden tevreden is over de rijervaring (75%), de autonomie (68%) en de laadtijd (67%).
*Enquête uitgevoerd door Profacts in opdracht van BNP Paribas Fortis.
In de overgangsperiode van auto’s met een klassieke verbrandingsmotor naar 100% elektrisch zijn plug-inhybrides een mooie tussenoplossing. Je kan er elektrisch mee rijden en hebt altijd een verbrandingsmotor achter de hand voor het geval je zonder stroom valt. Hierdoor is hun rijbereik vergelijkbaar met die van een klassieke auto. Maar overschat de milieuwinst niet. In de praktijk stoten ze meer CO2 uit dan de officiële testresultaten aangeven. Veel chauffeurs laden hun auto niet vaak genoeg op en het bereik voor elektrisch rijden is beperkt.
Weetje: een plug-inhybride kan in aanmerking komen voor de voordelige voorwaarden van een lening op afbetaling¹ met voordeeltarief als die auto minder dan 50 gram/kilometer CO2 uitstoot.
Mobiliteit is zoveel meer dan de auto. Woon je in de stad en stond je er al eens bij stil dat je misschien wel zonder auto kan? Fiets, segway, elektrische step … Er zijn zoveel alternatieven om je te verplaatsen. Zachte mobiliteit is aan een heuse opmars bezig en biedt heel wat mogelijkheden.
Kortom: wil je overstappen naar elektrisch rijden, dan is het belangrijk om eerst alles op een rijtje te zetten en de voor- en nadelen van de verschillende oplossingen te bekijken. Zodat je nog steeds kan gaan en staan waar jij wil, op de manier die het beste bij jou past.