Crowdfunding: laat je project financieren door diegenen die in je geloven

Op 09/01/23
Deel via

Zit je boordevol ideeën, maar ontbreekt het je aan budget? Crowdfunding kan je helpen om de nodige centen bijeen te krijgen.

Je broedt op een mooi project, maar je hebt nog niet genoeg bijeengespaard om het te financieren? Lenen is moeilijk? Dan is crowdfunding misschien een oplossing.

Crowdfunding betekent letterlijk ‘financiering door de massa’. Het gaat hier dus niet om een lening via de bank. Mensen steunen je project financieel omdat ze erin geloven en omdat ze willen dat je slaagt in je opzet. Maar hoe werkt crowdfunding precies?

De verschillende types crowdfunding

Er bestaan verschillende soorten crowdfunding:
  • De gift (donation crowdfunding): diegenen die je project steunen, verwachten niets in ruil behalve een gevoel van trots omdat ze een goede daad hebben gedaan.
  • De beloning (reward crowdfunding): je funders betalen in ruil voor een niet-financiële beloning, zoals een product of dienst. Het is dit type crowdfunding dat we online aanbieden via onze partner Ulule. Het is toegankelijk en houdt geen risico in, noch voor de funder noch voor de projecteigenaar.
  • De lening: particulieren lenen geld aan een projecteigenaar en worden terugbetaald, met interest. We praten hier eerder over crowdlending dan over crowdfunding.
  • De kapitaalinvestering (equity crowdfunding): wie je steunt, wordt aandeelhouder van je bedrijf.
Zoek het crowfunding platform dat het beste past bij jouw project. Check ook of je kan rekenen op de nodige ondersteuning. Zo ben je zeker dat je een antwoord krijgt als je met vragen zit.

Alles begint met een goede voorbereiding

Gewoon je project indienen op een crowdfunding platform is niet voldoende. Het is belangrijk dat je je idee op een aantrekkelijke manier presenteert, het promoot, je netwerk aanspreekt … Kortom, er is werk aan!

Voorzie de nodige tijd. Start zo’n één à drie maanden op voorhand met je campagne. Hoe beter je voorbereid bent, hoe groter de kans op slagen. Blijf ook zeker de nodige tijd besteden aan je campagne nadat je je project online hebt gelanceerd, om naamsbekendheid te creëren en funders aan te trekken.

Vertel een verhaal. Jouw verhaal! Wat is er zo speciaal aan je project? Wat wil je ermee bereiken? Wie ben jij? Wat krijgen de funders in ruil voor hun steun? Wees creatief! De mensen moeten zin krijgen om mee te bouwen aan jouw grote droom …

Wees transparant over het financiële aspect. Hoeveel geld heb je nodig en wat ga je er precies mee doen? Zorg ervoor dat je doelstelling concreet en realistisch is. Zo kan je bijvoorbeeld met niveaus werken. De eerste financiële doelstelling dient om je project te financieren, zonder extraatjes. Met de daaropvolgende doelstellingen kan je je project verder verbeteren of uitbouwen.

Maak werk van een communicatieplan. Start een Facebookpagina, een Instagramaccount, TikTok, Twitch … Kortom, alles wat nodig is om jouw project de wereld in te sturen. Bereid de eerste content voor (tekst, video, audio …) die je gaat verspreiden via verschillende kanalen: sociale media, e-mail, je crowdfunding pagina … Zo maak je het jezelf een stuk makkelijker eenmaal je campagne loopt, want je moet toch zo’n twee keer per week communiceren om gehoord en gezien te worden. Eenmaal je je eigen netwerk achter je hebt staan, volgt het grote publiek vaak snel. Organiseer bijvoorbeeld een lanceringsevent voor vrienden en familie voor een spetterende start!

Crowdfunding om als start-up je business idee te testen

Is je idee haalbaar? Is er vraag naar op de markt? Crowdfunding is ook een manier om je business idee te testen, je communicatie te evalueren en bij te sturen, klanten te zoeken en indruk te maken op potentiële investeerders. Allemaal zaken die je helpen ontdekken of het een goed idee is om te starten met je eigen business.

Starten met crowdfunding?

Klaar voor het grote avontuur? Ontdek hoe onze partner Ulule je kan helpen en dien je crowdfunding project in. Eenmaal je het nodige bedrag hebt verzameld, hoef je enkel nog je droom waar te maken!